Zalando vs. Asos – Hvem af modegiganterne er bedst?
Zalando og Asos er to af de helt store modebutikker på nettet. De sælger tøj, sko og accessories til hele familien. Vi har kigget de to giganter efter i sømmene.
Store og små webshops med tøj, sko og accessories til hele familien kæmper om vores opmærksomhed på internettet. De vil klæde os på fra top til tå.
De sælger alt fra moderigtige herresko til praktisk regntøj, nattøj til ungerne, konfirmationskjoler og nytårsskrud, nyeste trends til mors samling af tørklæder og bælter, flyverdragter og fodboldtøj til børnene, højeste mode i dametøj, hverdagstøj, festtøj og alt, hvad der findes derimellem.
Modegiganterne kæmper side om side med mindre kendte og mere specialiserede brands og butikker.
Vi er taget på virtuelt besøg hos to af danskernes foretrukne giganter. Zalando og Asos er nogle af de online modeforhandlere, som i høj grad har fanget netshoppende danskeres opmærksomhed, og vi har kigget deres butikker på nettet efter i sømmene for at finde ud af hvem af dem, der egentlig er bedst at handle hos.
Zalando og Asos – hvem er de?
Zalando og Asos kan vel nærmest sammenlignes med gigantiske stormagasiner. De forhandler et hav af modetøj og -sko fra et væld af forskellige brands. Deres webshops bugner af tøj for enhver smag og pengepung.
Zalando bryster sig faktisk af at kunne præsentere sine kunder for Europas største online udvalg af tøj, sko og accessories til mænd, kvinder og børn. Zalandos sortiment består af modeartikler fra mere end 1.500 mærker. Den tyske virksomhed sælger i dag sine varer til kunder i mere end 15 forskellige europæiske lande.
Asos har hovedsæde i London, og det britiske stormagasin på nettet har flere end 800 brands på hylderne og leverer sine varer til kunder i 242 lande over hele verden.
Også hos Asos finder man tøj, sko og accessories som smykker, ure, bælter, tasker og tørklæder til både kvinder, mænd og børn i alle aldre.
Hvor finder jeg Zalando og Asos?
Du finder de to store webshops på hjemmesiderne zalando.dk og asos.dk.
Derudover har begge webshops udmærkede apps, som gør det nemt at jagte og købe nyt tøj og nye sko direkte på sin smartphone eller tablet.
Man kan downloade begge apps til iOS og Android via App Store og Google Play.
Hvad koster fragt og levering?
Hvis man handler for mindst 189 kr. hos Zalando, får man leveret sine varer gratis. Hvis man afgiver en ordre på under 189 kr., er leveringsprisen 29 kr. Det er PostNord og Bring, som står for levering af varer fra Zalando.
Hos Asos, får man også gratis levering med i købet, hvis man handler for over 188 kr. Det koster 35 kr. at få leveret en ordre på under 189 kr.
Både Zalando og Asos tilbyder desuden, at man mod betaling kan få leveret sine varer endnu hurtigere end det antal dage, som er standard.
Kan man sende fejlkøb retur?
Hvis man har lavet et fejlkøb, kan man sende sine varer retur og få pengene tilbage. Det gælder uanset, om man fortryder, fordi man har købt en forkert størrelse, fordi man hellere ville have haft en anden farve, eller fordi man bare ikke bryder sig om det, man har købt, når man tager det på hjemme foran spejlet.
Betingelsen for at få sine penge tilbage er selvfølgelig, at man returnerer varerne i samme stand, som man modtog dem.
Retur til Zalando
Man kan returnere fejlkøb til Zalando helt gratis inden for 100 dage, efter man har købt varerne, og det er ekstremt nemt og ligetil.
Når man modtager sin pakke, følger der en returlabel med. Poserne eller kasserne, som varerne ankommer i, er designet til at kunne lukkes igen, hvis blot man sørger for åbne dem på den måde, som er meningen. Det vil sige: Det kan anbefales, at man ikke flår sin pakke op, men åbner den på nydelig vis. Så er det nemlig rigtig nemt at genbruge emballagen til at sende eventuelle fejlkøb retur i.
Hvis man har fortrudt noget af det, man har købt, logger man sig ind på Zalandos hjemmeside eller på sin Zalando-app og finder knappen, som hedder ‘Returner varer’. Her kan man angive hvilke varer, man vil sende retur, og hvorfor man alligevel ikke vil have varerne.
Så lægger man sine fejlkøb i kassen eller posen, hvori de ankom. Man klistrer sin returlabel på pakken og afleverer pakken hos PostNord. Returneringen er gratis, hvis blot man bruger sin returlabel og husker, at pakken skal sendes med PostNord.
Det er svært at forestille sig, at returnering kan være nemmere, end det er med Zalando.
Retur til Asos
Hos ASOS er det en lille smule mere omstændeligt at levere varer tilbage, hvis man har fortrudt sit køb af den ene eller anden grund. Men det kan sagtens lade sig gøre, og lige som hos Zalando kan man returnere fejlkøb kvit og frit.
Man skal dog være opmærksom på, at hvis man returnerer varer til Asos inden for 28 dage, efter man har modtaget dem, får man sine penge for varerne retur. Men hvis man venter og sender retur inden for 29-45 dage, får man i stedet udstedt et gavebevis. Så hvis man vil have beløbet for sine fejlkøb retur på sin konto, skal man huske at returnere varerne, inden der er gået 28 dage.
Når man vil returnere, skal man logge på sin Asos-konto på hjemmesiden eller app’en. Her skal man angive, hvilke varer man vil returnere. Derefter får man en e-mail fra Asos. Denne mail indeholder en returneringsformular eller -seddel og en returlabel. Begge dele skal man printe ud.
Derefter udfylder man returneringssedlen og pakker den sammen med de varer, der skal retur til Asos. Så sætter man sin returlabel fast uden på pakken, før man sender den. Portoen er betalt.
Kan man bytte varer fra Zalando og Asos?
Svaret er både ja og nej. Man kan ikke som sådan bytte sine varer. I hvert fald ikke sådan som man kender det fra de fleste fysiske modebutikker, hvor man går ned med varen, afleverer den til ekspedienten og får en anden med hjem i stedet for.
Hverken Zalando eller Asos tilbyder nemlig såkaldt bytteservice. Så hvis man eksempelvis har brug for en anden størrelse eller farve af en vare, må man i stedet returnere den forkerte og gå ind og bestille den rigtige som en ny ordre.
I praksis gør det dog ikke den store forskel, om man skal returnere en vare og bede om at få den tilsendt i en ny størrelse, eller om man skal returnere en vare, gå tilbage i webshoppen og bestille varen i den rigtige størrelse.
Bytteservice eller ej… Man kan sagtens få sin nye yndlingskjole i den rigtige størrelse. Med mindre den er udsolgt selvfølgelig.
Hvilke brands og mærker finder man hos Zalando og Asos?
Både Zalando og Asos har deres egne mærker, som de naturligvis sælger via deres sites og apps.
Zalandos eget mærke
Zalando Essentials er et mærke, som byder på tøj til både kvinder, mænd og børn, omend udvalget i dameserien er noget større end det til herrerne. I sortimentet til kvinder er der til gengæld alt fra bluser, trøjer, kjoler, cardigans, toppe og så videre.
Zalando Essentials kan med Zalandos egne ord bruges af kvinder og mænd i alle aldre og størrelser, og der findes outfits til både hverdag, job og fest.
Zalando har også lanceret særlige kollektioner til blandt andet høje kvinder (Zalando Esssentials Tall), til kvinder med kurver (Zalando Essentials Curvy) og ventetøj til gravide kvinder (Zalando Essentials Maternity).
Asos’ eget mærke
Asos’ eget mærke, Asos Design, består også af mode til både ham, hende og de små.
Også Asos Design består af forskellige brands, som er tilpasset forskellige kvinder. hos Asos kan du blandt andet finde Asos Curve til dem med kurver, Asos Maternity – Nurse til dem, der venter sig eller ammer og Asos Petite til små kvinder.
Udover deres egne mærker, lægger både Zalando og Asos mange, mange meter digital hyldeplads til en masse andre mere og mindre kendte brands.
Du kan blandt andre finde succesfulde danske mærker som Vero Moda, Vila, Just Female, Only, Gestuz, Moss Copenhagen og Hummel hos begge fashion-giganter.
Og endelig har de digitale tøjbutikker selvfølgelig også et hav af brands fra alverdens andre modeproducerende lande i deres sortiment. Faktisk er der så meget at vælge imellem, at det kan virke helt uoverskueligt.
Hvordan får man overblik over det store udvalg?
Der er masser af gode argumenter for at tage sin shoppetur hjemme i sofaen og for eksempel gå til Zalando eller Asos:
• Man kan finde alt på nettet.
• Man behøver ikke at vandre ind og ud af den ene butik efter den anden.
• Man kan få sine varer leveret lige til døren.
• Man kan nemt sammenligne prisen på en kjole i flere forskellige netbutikker.
• Man kan shoppe når som helst på døgnet.
• Man kan hurtigt tjekke, om yndlingskjolen også findes i andre farver og mønstre.
Men det kan altså også virke uoverskueligt med alle de muligheder, som digitale modebutikker byder på. For hvor skal man starte, og hvor skal man slutte i sin jagt på en ny sommergarderobe?
Man kan selvfølgelig bruge webbutikkernes udmærkede søge- og filterfunktioner til at afgrænse sin søgning. På den måde kan man for eksempel få vist sommerkjoler i en bestemt størrelse, i visse farver og kun fra brands, som man er særligt glad for.
Men udvalget af mulige køb kan stadig være enormt, og man kan blive helt ør i hovedet af at scrolle side op og side ned med alskens varianter af bud på sommerens skønneste dress. Man kan næsten føle, at man ‘farer vild’ blandt de mange varer hos Zalando og Asos.
Det er Zalando og Asos naturligvis bevidste om. De kender risikoen for, at nogle kunder logger ud uden at have brugt nogle penge, simpelthen fordi udbuddet virker for uoverskueligt.
Og de gør, hvad de kan for at deres besøgende skal finde frem til noget, de har lyst til at købe.
På Asos-app’en er der for eksempel en funktion, som på sin vis svarer til at hyre en såkaldt personlig shopper i et fysisk stormagasin eller få hjælp af ekspedienten i den lokale tøjbutik.
Man får vist billeder af forskellige outfits og klikker på dem, man bedst kan lide. Ud fra de valg, man gør, kommer app’en med sine bud på hvilke brands og produkter, man vil kunne lide.
Hos Zalando kan man blandt andet følge forskellige influencere, som er til for at inspirere besøgende i webbutikken. Ideen er, at potentielle kunder følger influencere, hvis stil de særligt godt kan lide, og på den måde bliver inspireret til at købe produkter og outfits.
Både Zalando og Asos kommer også uopfordret med forslag til outfits og brands, som de tror, at man vil kunne lide. Forslagene kan for eksempel være baseret på de køb, man tidligere har foretaget i deres webshops, og som de derfor formoder, at man vil synes om.
Hvad med alle de andre butikker på nettet?
Zalando og Asos er blot to af utrolig mange steder på nettet, hvor man kan shoppe tøj, sko og andre modeartikler. Der findes efterhånden et utal af mere eller mindre kendte og mere eller mindre veletablerede webshops.
Nogle er store, andre er små, og de sælger alt fra verdenskendte brands til små ukendte mærker og items fra upcoming modedesignere. Det er næsten fristende at sige, at hvis det ikke findes på nettet, findes det ikke.
Og vi danskere har da også taget muligheden for at shoppe hjemme fra sofaen godt og grundigt til os. Pakker og poser fra Zalando, Asos, H&M, Nelly, Boozt og alle de andre webbaserede modebutikker fylder godt på hylderne i GLS-kioskerne og på posthusene. Vi er nemlig rigtig mange, som kan se fidusen og fordelene i at handle online i stedet for at traske gader og stræder tynde efter det helt rigtige outfit.
Men det kan godt betale sig at tænke sig om, når man svinger sit Dankort. Måske især når det sker online.
I videoen herunder får du tre gode tips fra Forbrugerrådet, som er gode at have i baghovedet, hvis du bevæger dig ud på nettet for at shoppe: